Hledání hranic malby v post-mediálním prostředí
Ostrava Bratislava
Konference, výstava a publikace
Pořadatel: Katedra malby FU OU ve spolupráci s ateliérem malby VŠVU Bratislava
Koordinátor: František Kowolowski
Kurátoři výstav: Daniel Balabán, Ivan Csudai
Účastníci konference: Martn Klimeš, Tomáš Knoflíček, Marek Pokorný, František Kowolowski, Daniel Balabán, Beata Jablonská (SK), Ivan Csudai (SK), Vladimír Beskid (SK)
V rámci této spolupráce proběhnou 2 výstavy a konference na téma „Hledání hranic malby v post-mediálním prostředí“. Akce budou probíhat v Bratislavě a v Ostravě.
První část bude situována v prostorách galerie PRFR v Bratislavě. Tento prostor bývá využíván k podobným aktivitám a workshopům. Výstavní plocha je cca 1500 m2. Výstava zde proběhne v termínu 2.–7. 5. 2017. Konference bude následovat po zahájení výstavy.
Druhá část projektu (výstava a konference) bude v Ostravě v dole Hlubina, kde je vhodné zázemí (ateliéry, kinosál, konferenční místnost) v termínu 6.–10. 11. 2017.
Výstupem z projektu bude digitální rukopis příspěvků z konference, připravený k vydání publikace. Součástí sborníku bude podrobná dokumentace výstav uplatnitelných v RUV. Vydání sborníku, uplatnitelného v RIV, by mělo následovat v roce 2018 v navazujícím projektu.
Vystavující:
At. Malba 1
Daniel Balabán, Václav Rodek, Ivo Sumec
Studenti: Hedvika Dalecká, Judita Levitnerová, Karolína Vlčková
Absolventi: Magdalena Manderlová, Václav Buchtelík, Josef Kleiner
At. Malba 2
František Kowolowski, Jiří Kuděla
Studenti: Lukáš Kováčik, Kristína Gašpieriková, Ondřej Houšťava
Absolventi: Josef Mladějovský, Pavla Malinová, Milan Hajdík
Ateliér malby VŠVU Bratislava – Ivan Csudai, (celkem 8 vystavujících)
Harmonogram
Kurátorská příprava výstavy, výběr prací a příprava konference – leden, únor 2017
Vytvoření vizuálního stylu pro projekt – březen 2017
Výstava a konference Bratislava – květen 2017
Výstava a konference Ostrava – listopad 2017
Editace a kompletace příspěvků a zpracování dokumentace (průběžně) – prosinec 2017
Na prahu dvacátých let 21. století se nám jeví jako důležité a potřebné redefinovat roli malby a to nejen jako tradičního předmětu výuky na vysokých uměleckých školách. Pojmenovat její nezastupitelné charakteristiky, konstanty a mohutnosti a hledat její místo a opodstatnění vedle ostatních rapidně se rozvíjejících nových medií, jako jsou digitální fotografie, technický obraz, video a film. K vymezení teritoria malby dnes považujeme za nutné zkoumat jeho současnou praxi a především jeho hraniční podoby tak jak se projevují v transgresivních pracích studentů a pedagogů malířských atelierů VŠVU v Bratislavě a FU Ostravské univerzity v Ostravě. Projekt společných výstav a následné konference za účasti výtvarných teoretiků bude příspěvkem k hledání referenčních bodů a následných axiologických měřítek pro oblast současné malířské tvorby. Sborník shrnující celý projekt včetně přednášek a diskuzí přispěje odborné veřejnosti a především studentům umění jako opora k orientaci a rychlejšímu vhledu do problematiky malby dnes.
Teze ke konferenci“ Hledání hranic malby v post mediálním prostředí“.
- Zdůvodnění nutnosti redefinice role malby v současném mediálním prostředí. Hledání důvodů proč dnes malovat a vyučovat malbě.
- Hledání nezastupitelných charakteristik malby (subjektivita autora, rukodělnost, haptické a proprioceptivní působení malby spojené s belle materie. Mnemonické charakteristiky malby, vazba na minulé, faktor času. Malba jako nediskurzivní model řeči.)
- Přednosti a úskalí závěsného obrazu. Problém tvorby artefaktu a jeho komodifikace a adaptace mainstreamem.
- Pokus o vytýčení jiných, alternativních způsobů a strategií malby vzhledem k diktátu novizmu a pozitivizmu tradičně spojeném s moderním myšlením a malířskou tvorbou.
- Interakce a diverzifikace malby a digitálního, technického, obrazu. Otázka mediálně orientované výuky a tvorby v protikladu k intermediálním a interdisciplinárním tendencím. Instrumentální pojetí výtvarné tvorby.
- Možnosti synergického působení malby a nových medií.
Zveřejněno / aktualizováno: 04. 12. 2020